Werkwijze

Werkwijze

 Hoe ziet een logopedisch traject eruit?


Aanmelding
Er kan telefonisch, via de mail of via het contactformulier op de website een aanmelding gedaan worden. Er zal gevraagd worden wat de klachten zijn, zodat we bij de juiste logopedist een afspraak kunnen inplannen. Ook is het prettig dat er aangegeven wordt welke locatie voorkeur heeft, zodat we hiermee rekening kunnen houden bij het inplannen van een afspraak. Wij zijn direct toegankelijk, u heeft dus in de meeste gevallen geen verwijzing van de huisarts nodig. We nemen tijdens de eerste afspraak een DTL-screening af om het probleem vast te stellen, na deze afspraak brengen wij de huisarts op de hoogte van het bezoek door middel van een kort verslag.
Bij behandeling op school vragen wij om een verwijzing van een (huis)arts.

Intake en onderzoek
Tijdens de intake hebben we een identiteitsbewijs en zorgverzekeringspas nodig. Bij de intake stellen we vragen om de klacht en de hulpvraag te achterhalen. Na de intake doen we onderzoek om het probleem goed in kaart te brengen en passende behandeling te bieden. Uitgebreid onderzoek kan, afhankelijk van de problemen, meerdere behandelingen in beslag nemen. Na het onderzoek bespreken we de resultaten en wordt er besproken of logopedische behandeling nodig is. Ook wordt er besproken hoe het traject eruit zal komen te zien, wat de logopedist gaat doen en wat er van jou verwacht wordt.

Behandeling
Iedere behandeling duurt maximaal 25 minuten. We behandelen in de meeste gevallen 1x per week, indien nodig kan van de frequentie worden afgeweken. Om voldoende resultaat te behalen is het de bedoeling dat de oefeningen thuis herhaald worden. Regelmatig bespreken we het verloop van de behandeling en stellen we indien nodig de doelen bij. 
Het aantal behandelingen dat nodig is om de klacht te verhelpen is afhankelijk van de klacht, de ernst hiervan en in hoeverre er thuis geoefend wordt.

Controle en afsluiting
Wij vinden het erg belangrijk dat de klachten ook op lange termijn wegblijven. We plannen daarom meestal na een aantal maanden een controle afspraak in om te kijken of de klachten zijn verholpen en de hulpvraag is opgelost. We sluiten de behandeling af indien er geen klachten meer zijn, maar we blijven altijd bereikbaar als er vragen zijn na de afsluiting van de behandeling. Wanneer de behandeling wordt afgesloten wordt er een enquête verstuurd om onszelf te kunnen blijven ontwikkelen.

Zivver


Regelmatig mailen we met bijvoorbeeld leerkrachten, leidsters, artsen of met ouders. Om te zorgen dat informatie op een veilige, beveiligde manier overkomt gebruiken wij Zivver. Hiermee kunnen we vertrouwelijke informatie veilig versturen. Door Zivver kunnen we garanderen dat deze gevoelige informatie met de modernste beveiliging verstuurd wordt en dat niemand anders dan de ontvanger de inhoud van de e-mail kan lezen. 

Wil je meer informatie over Zivver, klik dan hier.
Share by: